torsdag 10 juli 2008

Manligt och Kvinnligt (i drömmar)

Jag sitter och bläddrar i bloggar utan någon större entusiasm. Så ser jag en bild eller teckning på en kvinna som liknar mest en fimstjärna, något åt Marilyn Monroe. Bloggen är skriven av någon som kallar sig Tutta Rolf.
Jag går in i bloggen och konstaterar att hon uppgivit många böcker som intressen. Jag fortsätter. Hon skriver om sina drömmar. Hus och trädgårdar beskrivs mycket detaljerat. En handlar om hur hon besöker ett operahus i Lyon, uppvaktande en äldre grevinna. Genom texten klingar en röst av en ung, snabbtänkt och intelligent kvinna. Det är som att läsa en novell, med en lätt sinnlig anstrykning, skrivet under pseudonym. Så ändrar hon alla drömmar till en mycket ordrik engelska. Nu är jag såld.
Säkert beror det på att jag sjäv är mycket uppmärksam på mina egna drömmar. Det är ju en resa inom mig själv. Här inbjuds jag, föhoppningsvis, till denna resa av en kvinna.

Inga kommentarer: