torsdag 28 augusti 2008

Människans fåfängliga strävan

Och trädet som symbol för livet som helhet
På den övre bilden: Klas vid fontänen

Trädet
Trädet har sin bestämmning i fröet. En anpassning till omständigheterna är nödvändig. Det samma gäller också ett människoliv.En stark vilja anses som en fördel, men viljan styrs ofta av drifterna och kan komma på skam. De yttre omsatändigheterna och det vi kallar ödet kommer emellan och ger livet en annan riktning. Dock ser jag också hos människan den hos trädet obevekliga växtkraften att fylla sin bestämmning.
En religiös aspekt av det hela är skålen som metafor. Att låta skålen fyllas av det som är min bestämmning.
-Herre! -Din vilja, inte min.

2 kommentarer:

Unknown sa...

Hi! :)

rastplats sa...

Jag vet inte vad det vita var, bara att jag måste hjälpa till att lyfta bort den där konstiga gäggan.